onsdag den 5. juni 2013

Kulturen

Beskrivende kultur begreb 

Det beskrivende kultur begreb er når der generaliseres over et folk, dvs de traditioner/normer og den kultur som videregives fra en generation til den anden er ens for hele folket. Der ses altså ikke på mennesket som et individ med hver sine tanker og normer, men derimod generaliseres alle til at have den samme kultur. Feks. - alle tunesere er ens  og alle danskere er ens, de har ALLE samme kultur, samme ideer og samme normer - grundet den nationale grænse de bor indenfor.På den måde menes det at man kan identificere et folk udfra deres kultur - altså bliver folks handlinger analyseret i forhold til den kultur som er pålagt det land de kommer fra.


Komplekse kulturbegreb

Det komplekse kulturbegreb er blevet dannet som et modsvar til det beskrivende kultur begreb. I og med at vi lever i en verden hvor de fleste samfund er multikulturelle. derfor dette mere abstrakte begreb - hvor man definerer kultur som den deling af viden, værdier og normer, der sker mennesker og fællesskaber imellem.
Derved defineres kultur ikke længere som noget man har men derimod som noget man gør og skaber nyt af løbende - det er altså en foranderlig process og ikke langsomt udviklende gennem generationer som i det beskrivende kulturbegreb.
Samtidig giver dette kulturbegreb ikke mulighed for at man generalisere et helt folk grundet deres nationale ophav.

*Jensen, Iben; Grundbog i kulturforståelse; Roskilde Universitetsforlag (2005); Kapitel 1



Institutionskulturen:

Regler og rutiner:
Børnehaven hverdags regler og rutiner vil jeg mene er beskrevet i min hverdagsbeskrivelse...



er der diskussioner/ relfleksioner? - negative diskussioner er der rigeligt af, fordi pædagogerne oftest er irriterede over at de ikke bliver inddraget eller hørt og at det er styret fra toppen af. så det er diskussioner pædagogerne imellem. Der er ikke rigtig nogen dialog mellem hvaf lederen beslutter sig for og personalet andet end når man pludselig står i det. Der bliver heller ikke givet besked i forvejen til forældrene - det virker meget kaos i sidste øjeblik agtigt på mig som er vant til man hænger sedler op i god tid til forældrene, samt at man har personale møder hvor man får eventuelle ændringer i projekterne at vide. Her er der hverken personale møder eller personale pauser, der er intet personale rum eller personale toilet.
Der er  altså en stærk styrelse fra ledelsen, men det som om det prøves at blive holdt skjult. Med det mener jeg at magten ikke vises tydeligt - derimod bliver der spurgt ind til ens mening - men det er børnehave lederens mening som gør sig gældende i sidste ende - og hun kan ændre mening når hun vil og komme og bede en om at lave ALT om på ingen tid.
MEN pædagogiske reflektioner og faglige diskussioner pædagoger samt pædagoger og leder imellem - nej dem ser jeg ikke. Når jeg har vejledning er der en masse og lederen har bøger i stakke vis med samme anerkendte teoretikere som vi bruger i Danmark - altså ved de hvordan pædagogik skal udføres - men det bliver ikke brugt i praksis.


Der er udefra vedtagende retningslinier, i og med staten har sagt nogle regler, som videregives af kommunen til børnehaverne. Kommunen sørger for at sende kontrolører ud - der så holder øje med at reglerne bliver overholdt.
Fysisk er der  regler for indendørs og udendørs areal samt hvor mange børn der må være, der er sikkerheds regler for brand udgange osv.
så er der pædagogiske mål - eller læringsmål vil jeg hellere kalde dem for hvad barnet skal lære i de forskellige aldersgrupper.
der er desuden regler for nogle af de samarbejder som børnehaven skal have, der er lægekontrol 1 gang om måneden i børnehaven - her bliver børnene tjekket for lus, og virker nogle syge bliver de kigget på - det er også dnene læge der sørger for børnenes vaccinationer. Lægen er en som børnehaven selv finder og skriver en årlig kontrakt med, så gemmer de alle kviterringer fra lægebesøgene - som dokumentation når der kommer kontrol fra kommunen af.
En del af de skriftlige krav er børnehavens læringsplaner for hver enkelt stue. Der er de generelle mål som børnehaven har, men pædagogen på hver stue skal skrive en dagsplan for HVER dag, den foregående dag for hvilke aktiviteter og læringsmål som børnene har næste dag, det skal dokummenteres hvilke materialer og hvilke pædagogiske metoder som skal bruges - sidst på dagen skal der skrives en evaluering på hvordan det er gået.
Så kan kontrolørerne holde øje med at der bliver arbejdet med de læringsmål som er sat af såvel kommune/stat og børnehave.

bruger gruppen er middelklasse - lidt finere middelklasse.Altså nogle er almindelige arbejder folk, mens andre har det lidt bedre med egne butikker, eller lidt finere stillinger - og dermed en finere status. Dette er noget man kan mærke i og med der er en tydelig forskelsbehandling. er man barn af de lidt finere, så har man alle rettigheder, og man er den hvis forældre styre showet. Mens de andre børn bare har at makke ret når de bliver bedt om noget.

Ellers er alle i tunesien tunesere og muslimer, det er ikke hvad man kan kalde et multikulturelt land ihvertfald :D
Der er selvfølgelig nogle ind imellem - men størstedelen er tunesere, og derfor er det de kultur som er dominerende og præger i børnehaven. Børnehaven har ikke nogen "ikke" tunesere, og heller ingen "ikke" muslimer.


fester/højtider som afholdes inkluderer
- Fødselsdage,
- Ramadhan,
- de 2 eid fester,
- mors dag,
- helligdagen - kultur og det traditionelle tøj,
- afslutningsfest sidst på året

I kan se i mine projekter - hvor de fleste af disse højtider er fejret og beskrevet :D

forældrenes inddragelse, er meget begrænset som før nævnt kommer de fleste forældre ikke ind i børnehaven men sætter børnene af ved hoveddøren og tager afsted. Forældrene inviteres til de forskellige fester som afholdes af børnehaven, der gøres derfor meget ud af at der er overflod af lækkerier og drikkevarer, der er gaver, børnene fremviser danse, skuespil, digte, qoran oplæsning eller lignende for at forældrene får et indblik i hvor meget deres små poder har lært i børnehaven.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar