PROJEKT: KULTUR OG "DET TRADITIONELLE TØJ"

Kaninstuen (4-5 år)

 
Dette er mit andet projekt i børnehaven, som er fastlagt i årsplanen.
Der arbejdes en uge op til den tunesiske fælles festdag, hvor det traditionelle tøj fejres.
På denne dag finder man alle folk i tv, er beklædt med det tunesiske traditionelle tøj. Alle skole og børnehave børn bliver loigeledes klædt i det traditionelle tøj.
I børnehaven fejres denne dag med prompt og pragt, barnets familie inviteres der laves mad, serveres sodavand og slik, der sættes stole og borde op (ligesom ved et tunesisk bryllup). Den ene stue bliver tømt for møbler og pyntet op med stoffer, tøj, pynte genstande, køkkenting osv - som alle er traditionelle. Dette rum laves for at børnene kan få en fornemmelse af hvilke ting der er traditionelle samt for at fotografen kan tage billeder af børnene enkeltvis i de smukke omgivelser. Billederne bliver senere købt af mor og far som et minde om denne dag.
Grunden til at børnehaven lægger stor vægt på at fejre denne dag, er at det er en dag som fejres af alle landet over. Samt for at børnene får en forståelse for deres kultur, og får en forståelse for at denne "helligdag" findes, og hvorfor den findes.
Som børnehavelederen sade det:
"Børnene kommer til at se det i tv, høre om det fra deres familie og søskende der snakker om denne dag – men vi vil have det ned i børne højde så de får en forståelse for hvad der sker i deres omverden." Den uge hvor der arbejdes op til festen, bliver der tegnet, malet, klippet og klistret, sunget, spillet skuespil etc. For at børnene får kendskab til HVAD det traditionelle tøj og ting er, HVEM som har hvad på mand/kvinde.
Min rolle under dette projekt var at tage aktiv del, komme med ideer hvis jeg havde nogen, og samtidig observere for at nedskrive hvilke aktiviteter som der blev lavet med børnene alle ugens dage, for derefter at nedskrive min egen "læringsplan".
Dette gøres til børnehavelederen for at hun kan se om jeg forstår deres baggrund/begrundelse for at lave de aktiviteter som bliver lavet, samt for at se om jeg forstår hvilket ubytte/mål de ønsker for børnene.


 Kanin stuen

 lige indenfor på kaninstuen finder man et rundt bord, som bruges til at lave opgaver på.

 Her sidder en gruppe børn og maler den tunesiske vase med vatpinde.

kigger man til sin højre side finder man det hvide dobbelt bord, hvor der ligeledes laves opgaver, her er der vejledning/overvågning af pædagogen.

Børnene skal klistre savsmuld fra blyantspidserne på deres fortrykte papir af en thekande og en kanoon (en tunesisktraditionel kulgril)


her bliver der arbejdet flittigt og der sørges for IKKE at komme udenfor stregerne :D


Ved det sidste hvide bord som man finder skråt til venstre for det hvide dobbeltbord, sidder en gruppe børn og laver stregning af former på et tunesisk tæppe.


der følges med blyant på punkterne, så der dannes et mønster af  krydser og halve cirkler med blyant


De børn som ikke sidder og laver opgaver (enten er færdige eller venter på deres tur) leger med lego


eller i køkkenet...

Ude i gangen er der i denne uge pyntet op i anledning af det traditionelle tema er der sat traditionelt tøj og køkkenudstyr frem.


Her er pædagogernes modeler af opgaverne som børnene skal lave hængt op - så har forældrene mulighed for at se hvad børnene skal arbejde med denne uge.






FESTEN AFHOLDES

Fredag d. 15 marts 2013
 
Torsdag eftermiddag er vi så småt gået i gang med at forvandle den ene stue til en arabisk hule, der pyntes med stoffer, tøj, pynt, køkkenting osv… Fredag morgen er vi igen i gang, der bliver sat stole op ude i gården for at forældrene kan sidde, og der gøres service klar, mad klar og kaffe samt the klar.
Klokken 3 efter frokost pausen hjemme begynder forældr eog børn så småt at komme, alle børnene er i deres fineste traditionelle tøj, vi pædagoger blev også bedt om at tage lidt fint tøj på og ikke bære vores kittel.
Og så arbejdede vi ellers hele eftermiddagen med at servere for forældrene.
Dagen sluttede af med et gruppe billede taget af den profesionelle fotograf inde i den arabiske hule.
Hver forældre betaler 10 dinar for at være med til denne fest, disse penge dækker over følgende udgifter og menu…
Udgifter til:

Lejede stole med omslag
Lejede borde
Professionel fotograf
Gaver til børnene (en billedramme og et billede af en mand i traditionelt arabisk tøj) tegnet af børnehavelederen, og farvelagte af personalet.
Ekstra personale.

MENUEN

Tunesisk brød bagt på bål skåret ud i små stykker og dybbet i olie, med oliven til.
Tunesisk kaffe
Tunesisk the
Snack: Kikærter og solsikker
Sodavand
Maqruth (en tunesisk lille fedtet "småkage, med daddel i midten)



børnehavelederen deler blomstervand ud til mødrene, dette er en tunesisk tradition som bliver anvendt ved brylluper.

Med den hvide kitel og gråt tørklæde: rengøringsdamen - der vasker op.
Med det blå tørklæde: pædagogen Ines fra kaninstuen
Med den gule bakke: pædagogen Iman fra gul blomst stuen
Pædagogerne arbejder i dag som servitricer :D


En dame er hyret til at hjælpe pædagogerne  med opstilning af stole, borde.
Desuden er det hende som står for at lave kaffen til gæsterne, pædagogerne deler den ud.
Det er en traditionel arabisk kaffe som er lavet på "kanoon" den røde ler krukke med kul i.

Nogle af pigerne i deres traditionelle tøj

Det traditionelle tunesiske køkken hjørne,


Det andet hjørne på gul blomst stuen, hvor der er pyntet op med traditionelle stoffer og pynt.



NB!!!!!!! DAGSPLANERNE; SOM JEG HAR UDARBEJDET FØLGER SENERE.... SKAL HAVE DEM SCANNET IND SOM PHOTO FOR AT KUNNE LÆGGE DEM PÅ BLOGGEN.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar