Børnehavens egen didaktik


Læringsmål for børn i alderen 3-4 samt 4-5 år.

 
Psykomotoriske læringsmål :(hvordan man finder sig selv i rummet samt præcision i bevægelse)
  • At holde korrekt på blyanten
  • At sidde korrekt og stille
  • At kunne gå på flade, lige og lave ting
  • At holde hænder, 2 og 3 eller flere
  • At holde i hånd og danne en cirkel
  • At kunne gå rundt i en cirkel både den ene og den anden retning
  • At kunne gå forfra og bagfra mens de stadig står formet som en cirkel.
  • At kunne stå på række og gå forfra og bagfra
  • At holde hinandens hofter og gå frem og tilbage
  • At holde på sine hofter og hoppe, mens benene trækkes højt op under en
  • At hoppe på et ben, med hænderne på hofterne
  • At lægge på maven og rulle frem og tilbage henover maven.
  • At lægge på ryggen og cykle med benene
  • At gå over og under bordet
  • At gå på/følge en lige eller en ikke lige streg.
  • At hoppe ind og ud af en cirkel (på gulvet)
  • At kaste bolde i en kurv
  • At kaste bolden til sin kammerat uden at den tabes
  • At hoppe op og hive – i farvede ting, som er ophængt af pædagogen.
  • At gå stille og roligt og når barnet hører signal fra pædagogen begynder det at løbe.
  • At gå hurtigt og ved signal fra pædagogen stå på et ben.
  • At kunne tage sin ven på ryggen – ved ryg til ryg at hægte sig i armene
  • At lege i en cirkel og vide at de selv styre bevægelserne, ordet, og rytmen.
  •  

    Sociale aktiviteter:
    • At opnå en forståelse for farver, former, streger og størrelser.
    • Menneskets krop og sanser
    • Sange, opdragelse, skuespil/teater, syn og hørelse
    • Lege indenfor, bygge lege (hvad er først), lege hvor man skal kunne differentiere ting fra hinanden størrelse eller former.
    • Lege udenfor
    • Vandfarver, tuscher og farveblyanter.
    • Fin motoriske aktiviteter, såsom klippe klistre.
    •  

      Jeg har spurgt ind til om der ikke er nogle pædagogiske tanker eller didaktik i henhold til sprogstimulering.
      ¨Hun svarede at børnene synger, lære koran, rim og remser for at udvikle deres sprog.
      Samt at de små børn i alderen 3-4 år hver dag leger en leg som hedder "kassen".
      Pædagogen har en hvid kasse med blomster på som hun lægger en ting i, børnene skal så gætte hvilken ting det er - på denne måde får de snakket og styrket deres ordforråd.
      Hun ser dog ingen grund til at det er nedskrevet da det er nogle basale ting - som er almen viden.

      Der er heller ingen planer for de børn som har et handicap. Der er på min stue en pige med dawns syndrom, samt en dreng som de ikke ved hvad fejler - de betegner ham som retarderet - idet han hverken taler eller forstår hvad man siger til ham.
      Disse 2 børn sidder konsekvent på stuen uden der rigtig bliver gjort noget for at udvikle dem.
      Dette skyldes at man i tunesien har specielle instituioner til børn med handicap og særlige behov. Pædagogerne er derfor ikke uddannet til at kunne varetage disse børns udvikling og behov. Ej heller er der resourcerne til det, da de skal bruge tiden på at undervise børnene i at skrive samt tegne korrekt,
      Det er heller ikke til at man selv kan få lov til at tage intiativ til at lave noget for børnene, i og med at det anses for at være lidt spild af tid - for "de forstår jo alligevel ikke noget". Så målet for disse 2 børn er at de lære at socialisere sig med andre børn, samt lære lidt sprog om muligt.


       
       
        
       
       
       
       
       

      Ingen kommentarer:

      Send en kommentar